29 - 01 - 2024
Recept voor succes: Zet je cijfers én je accountant in om je bedrijf te laten groeien.

Z! Accountants is veel meer dan een club die de cijfers op orde houdt voor klanten. Natuurlijk gebeurt dat ook, want zonder de juiste cijfers kan dat andere onderdeel van hun dienstverlening niet bestaan. En dat deel is het adviseren van klanten bij het realiseren van groei door te adviseren, strategisch én praktisch advies te geven. Michel vertelt in deze blog meer over hoe je optimaal gebruik kunt maken van je cijfers en wat je van je account mag verwachten. Ondernemers die streven naar succes en willen groeien met hun bedrijf: pay attention!

Laten we met de basis beginnen: wat is wat jou betreft de basis die je van een accountant mag verwachten?
Michel: “Sowieso dat je cijfers op orde en altijd inzichtelijk zijn, dat is echt het minimum. Je omzet moet kloppen en de facturen moeten up to date en goed ingeboekt zijn zodat je je in ieder geval nooit hoeft af te vragen of je cijfers kloppen en actueel zijn. Daar begint het mee. Als je daar zekerheid over hebt en je weet wat je winstmarges zijn dan kun je een forecast maken en op basis daarvan bekijken wat er nodig is om je bedrijf te laten groeien.”

Welke rol kan jij als accountant daarbij aannemen? Wat kan een bedrijf van jou verwachten?
Michel: “We nemen bij Z! Accountants graag de rol van regisseur aan bij een adviestraject. We bespreken met de ondernemer wat hij of zij wil bereiken en kijken vervolgens wat er voor nodig is om die groei te realiseren. We beschikken zelf uiteraard over de nodige expertise, maar betrekken er ook andere experts bij als dat nodig mocht zijn.”

Hoe gaat dat in de praktijk in zijn werk? Kan je een voorbeeld geven?
Michel: “Als een ondernemer zijn bedrijf wil laten groeien, kijken we eerst naar de cijfers en maken we een benchmark. Op basis daarvan stellen we doelen waarmee we aan de slag gaan. Een voorbeeld is wanneer een bedrijf draait op 80% declarabele uren en dat bijvoorbeeld wil ophogen naar 81%.. Dat lijkt misschien niet veel, maar bij een middelgroot mkb bedrijf kan het een groot verschil maken. We kijken dan naar productiviteit bij bestaande werkzaamheden, de mogelijkheid om op kosten te besparen, de winst te optimaliseren, zijn er extra werknemers nodig etc. We stellen samen een totaalplaatje op zodat we op basis daarvan een plan kunnen maken.”

Jij spreekt natuurlijk regelmatig ondernemers, zijn er dingen die je vaker verkeerd ziet gaan bij hen? Is dat onwetendheid of het verkeerd interpreteren van cijfers, of misschien nog wat anders?
Michel: “Dat is tweeledig. Soms is het gebrek aan inzicht, dat ondernemers simpelweg niet echt weten hoe ze ervoor staan. Daarnaast zie ik regelmatig dat ondernemers het lastig vinden om cijfers goed te interpreteren. Ze weten wel wat er op hun bankrekening staat, maar niet wat ze met dat geld kunnen doen. Welk deel ze kunnen inzetten ter investering en welk deel ze nodig hebben voor andere zaken zoals bijvoorbeeld de belasting. Je winst is namelijk niet gelijk aan je cashflow, je kan te veel investeren zodat je onvoldoende liquide middelen hebt.”

Heb je dit in de praktijk wel eens zien gebeuren en zo ja, hoe heb je dat opgelost?
Michel: “Ja dat heb ik zeker wel eens gezien, bij een ondernemer die 20 medewerkers in dienst had. Het bedrijf liep goed en de eigenaar had zijn geld op meerdere manieren flink uitgegeven. Toen er een aantal tegenvallers in het bedrijf waren, bleek hij onvoldoende financiële middelen te hebben om de lastige periode door te komen. Samen zijn we toen gaan kijken wat hij kon doen om het tij te keren en dat moet gezegd: deze ondernemer heeft echt keihard gewerkt om zijn fouten te herstellen, daar heb ik diep respect voor. Wij gaven hem advies maar hij is uiteindelijk degene geweest die het opgepakt heeft waardoor zijn bedrijf nu weer gezond en succesvol is. Daar ben ik dan wel echt ontzettend trots op dat we hem aan de zijlijn hebben mogen adviseren!”

Dat is een heel mooi voorbeeld! Heb je nog een voorbeeld van andere ondernemers waarbij jullie advies geholpen heeft bij het groeien van een bedrijf?
Michel: “Een ander bedrijf dat we hielpen groeien is een mkb onderneming die we een aantal jaar geleden bij Z! Accountants mochten verwelkomen. Deze ondernemers hadden al een bedrijf met 2 vestigingen, waarbij we begonnen met het digitaliseren en automatiseren van de financiën door bijvoorbeeld de bank te koppelen met het boekhoudsysteem. Toen ze meer en meer inzicht kregen in hun financiën ontstond ook de ambitie om te groeien. Op hun initiatief spraken we af om strategische plannen te maken. Mét succes; ze investeerden in personeel, pasten productlijnen aan en maakten strategisch slimme beslissingen waardoor ze niet alleen groeiden, maar de eigenaar nu ook minder kan gaan werken. Voor ons als accountants is het ontzettend gaaf om een klant zulke successen te zien behalen.”

Ondernemers die dit lezen en zelf de eerste stappen willen zetten met hun cijfers; wat voor tips kun je hen geven?Michel: “Begin bij het begin en dat is het automatiseren van je boekhouding, dat is anno nu geen nice to have maar een echte need to have. Koppel je bank aan je boekhoudsysteem en maak daarin een dashboard waarmee je direct inzicht hebt in je belangrijkste cijfers. Als die basis op orde is kun je daarna gaan werken met het stellen van doelen.”

Tot slot: wat wil je de twijfelende ondernemers meegeven? Degenen die wel willen starten met het realiseren van hun doelen maar de stap nog moeten zetten?
Michel: “Het is een investering om op te zetten, qua tijd en geld, maar het is het echt waard. Je bespaart op den duur ook tijd doordat alles digitaal is, en doordat je zicht hebt op je financiën kan je ook beter gaan sturen op je plannen en doelen. En wil je echt een vliegende start maken dan kun je dat bijvoorbeeld ook doen tijdens de Powerweek die ik regelmatig organiseer. Tijdens die week ga ik met andere ondernemers een week full focus aan de slag om te werken aan ondernemersvaardigheden en business skills zodat we die in kunnen zetten voor ons bedrijf. We werken dan aan de sterkste versie van onszelf, ook fysiek, en tijdens die week worden dan ook hele mooie resultaten behaald.”

Een heel mooi concept, zeker voor ondernemers die met zichzelf en hun bedrijf aan de slag willen. Voor degenen die een week net te intens vinden, heb je daar nog opties voor?
Michel: “We organiseren ook regelmatig wakker-worden-met sessies, waarbij we verschillende voor ondernemers relevante onderwerpen bespreken. We nodigen een expert uit op dat vakgebied en starten de dag met een ontbijt en een kennissessie. Ook een mooie manier voor ondernemers die de regie in handen willen nemen.”

Wil je ook samen met je accountant aan de slag om je bedrijf te laten groeien? Stuur een berichtje via onze contactpagina of bel naar 0416 347 585.

Meer klantervaringen lezen of de medewerkers achter het Z! Accountants team leren kennen? Check de overige blogs op de website.