01 - 11 - 2024
Van creatieve vonken tot zakelijk vuur: De Buren van de Brandweer en Z! Accountants over ondernemerschap en samenwerking

Voor wie de act de Buren van de Brandweer nog niet kent geven we graag eerst een introductie:

Uitgefikte speakers, smeulende dansvloeren en doorgebrande sneakerzolen is het enige wat nog zal worden aangetroffen na een optreden van Buren van de Brandweer.”

Niet onze woorden, maar die van de artiesten zelf, zoals te lezen op hun website. Thomas, Rico, Huib en Jeroen, de vier mannen die achter deze act zitten, zijn een bonk energie, ontzettend ambitieus en hebben vooral ook veel lol. Maar achter die lol schuilt nog veel meer!

Twee jaar geleden stapte de groep Z! Accountants kantoor binnen omdat ze hun zaken en administratie wilden professionaliseren. Dat liep eigenlijk allemaal wel prima, maar ze wilden het écht goed geregeld hebben. Het eveneens in Kaatsheuvel gevestigde Z! Accountants verscheen op de radar en bij de eerste kennismaking sloeg de vonk over: een samenwerking was geboren. Deze artiesten zijn naast performers namelijk ook echte ondernemers die hun zaken serieus nemen. Het bedrijf De Brandstichters zag het licht, maar ook het Buren van de Brandweer vuurtje is nog lang niet gedoofd. Wat ze met beide bedrijven doen, wat hun ambities zijn en hoe de samenwerking met Z! Accountants verloopt lees je hier!

De Brandstichters, de Buren van de Brandweer, ons brein staat in brand: kunnen jullie ons het verschil uitleggen?

Thomas:“Zeker! De Buren van de Brandweer is onze act waarmee we alweer 10 jaar geleden gestart zijn. Onder die naam zijn we gaan optreden en hebben we inmiddels best wat bekendheid verworven. De Brandstichters is later ontstaan toen we een aantal jaar geleden besloten om onze zakelijke structuur anders in te richten. We zaten al die tijd met zijn vieren in een V.O.F. en we wisten dat dat anders moest. Om de zaken goed en duidelijk in te richten hebben we De Brandstichters opgericht, waaronder De Buren van de Brandweer valt.”

Maar de Brandstichters is dus meer dan alleen de naam van de BV?

Thomas: “Absoluut. Optreden als Buren van de Brandweer is wat we heel graag doen en waar we nog veel meer mee willen bereiken, maar we beseffen ook heel goed dat het leven altijd kan veranderen. Nu zijn we nog relatief jong haha, maar met ons 60e zien we onszelf dit niet meer doen. Omdat we allemaal creatief zijn en daar graag ons werk van maken zijn we met de Brandstichters een nieuwe weg ingeslagen. Onder die naam helpen we opdrachtgevers bij hun creatieve (muzikale) vraagstukken. We hebben bijvoorbeeld een ruimte voor opnames, podcast, muziek- en videoproducties, adviseren rondom het uitbrengen van muziek en we doen ook aan complete conceptontwikkeling en marketing voor evenementen.

Rico: “We hebben zoveel ervaring opgedaan in dit vak, die kennis willen we graag inzetten voor anderen.”

Even nog een stapje terug; jullie kwamen voor die professionalisering bij Z! Accountants terecht? Hoe hebben jullie hen gevonden en sprong de spreekwoordelijke vonk direct over?

Huib: “Eerlijk gezegd zochten we gewoon iemand die dichtbij zat en Z! Accountants zit in Kaatsheuvel slechts op een paar minuten lopen van ons kantoor. We zijn gewoon een keer binnengelopen en hebben onze vraag daar weggelegd bij Richard.”

Richard: “En die spreekwoordelijke vonk sloeg zeker over, ik merkte direct dat de mannen het goed wilden aanpakken. Ik heb ze advies uitgebracht over het opzetten van een BV structuur zodat hun individuele bedrijven daar weer onder gehangen konden worden. Het was niet zo standaard als wat we normaal bijvoorbeeld vaker doen; waarbij twee vennoten overstappen naar een BV. Bij de Buren van de Brandweer hebben er een aantal namelijk nog een baan in loondienst en een van hen werkt ook als zzp’er. Alle vier de situaties zijn anders, waardoor we heel goed naar elke individuele situatie moesten kijken. Om het overzichtelijk te maken zijn ze De Brandstichters BV gestart waarmee ze werken voor anderen en waaronder Buren van de Brandweer hangt.”

Z! Accountants heeft dus een strakkere structuur aangebracht in het bedrijf?

Richard: “Klopt, maar dat wil niet zeggen dat er geen structuur was. Het beeld heerst altijd een beetje dat creatieve mensen zakelijk niet zo sterk zijn, maar dat is bij hen niet het geval. Ze hadden hun basis in ieder geval al goed op orde toen ze naar ons kwamen.”

Jeroen: “Dat klopt wel. Onze structuur moest professioneler opgezet worden, maar we zijn altijd heel duidelijk en transparant geweest naar elkaar over onze bedrijfsvoering. Op het gebied van kosten maken of uitbetaling weten we alle vier wat er speelt, dat heeft altijd gewoon goed gezeten.”

Thomas: “Nu met de nieuwe structuur blijft dat ook gewoon zo, we hebben nu alleen ook de kans om ons individueel verder te ontwikkelen. Het geeft ons als act, maar ook als eigen persoon de kans om andere activiteiten op te pakken.”

Was er een bepaald moment dat jullie bedachten dat jullie meer wilden dan alleen zelf muziek maken? Wanneer ging dat vuurtje branden?

Thomas: “Tijdens de Coronatijd is dat eigenlijk ontstaan. We konden natuurlijk niet optreden maar dachten wel na; ‘wat zouden we voor leuk evenement kunnen doen dat wél kan?’ Op vrijdagochtend ontstond toen het idee om een reuzenrad in Tilburg af te huren en daar dan een show in te doen. Daar kon iedereen apart zitten en een koptelefoon op doen; helemaal Coronaproof. Twee uur later stonden de tickets online en weer twee weken later was het evenement. Dat kenmerkt onze samenwerking ook wel denk ik, dat dat dan ineens zo snel gaat. We zijn gewoon heel sterk in dat soort creatieve concepten en met de Brandstichters kunnen we dat nu ook voor anderen doen.”

Ik begrijp van Richard dat jullie ernaast ook nog ander werk doen. Als het zo goed klikt, waarom doen jullie dit dan niet fulltime? Dat klinkt als een droombaan voor jullie?

Jeroen: “Enerzijds wel, anderzijds vinden het ook gewoon leuk om er iets anders naast te doen.”

Thomas: “Je moet ook reëel zijn vinden wij. We zijn artiesten, maar ook ondernemers en in die hoedanigheid kijken we ook heel kritisch naar waar de groei zit. Die zit er wel hoor, maar niet op zo’n manier dat we genoeg omzet gaan maken om dit met zijn vieren voltijds te doen. De kans dat je dat lukt als artiest zijnde, is gewoon heel klein. We zijn daarom ook gewoon realistisch in de doelen die we onszelf stellen. En daarnaast zijn we ook opgeleid voor andere dingen die we óók heel leuk vinden om te doen.”

En hoe zetten jullie de expertise van Z! Accountants in bij het bepalen van jullie ondernemersdoelen? Overleggen jullie regelmatig met Richard?

Richard: “We bespreken de doelen van Buren van de Brandweer gezamenlijk, maar omdat elk van de leden in een andere situatie zit heb ik ook individueel gesprekken met ze. En ik ken de ambities van de mannen, die hebben ze van begin af aan met mij gedeeld.”

Thomas: “De doelen van Buren van de Brandweer hebben we ook wel helder op ons netvlies staan: we willen onmisbaar zijn op elk dorpsfeest in de provincie in Nederland en in België. Uiteraard pakken we ook graag grote festivals mee, maar dat eerste doel willen we sowieso bereiken. Als artiest is dat waar we voor gaan, maar als ondernemers denken we ook aan heel andere dingen, zoals bijvoorbeeld het aankopen van een pand om ons werk in te doen. Dat is dan iets waarvoor we met Richard om tafel zouden gaan om daar een goed plan voor te maken.”

Richard: “En ze hebben aangegeven dat ze op den duur ook meer willen gaan produceren. Dat heeft invloed op hun verdienmodel, nu komt er voornamelijk geld binnen met het optreden, maar dat zou dan veranderen. Dat maakt deze samenwerking extra interessant voor ons.”

Tot slot, geen vraag, maar een opmerking: ik had op basis van wat ik online over jullie vond een enigszins chaotisch gesprek verwacht en een groep vrijgevochten creatieven. Het creatieve aspect is er zeker maar ik ben onder de indruk van hoe jullie dit als bedrijf runnen!

Thomas: “Er zit nu nog geen bier in hè, dat scheelt ook!”

Richard: “Haha daarom is het goed dat we ’s ochtends afgesproken hebben!”

Ok dat is duidelijk, een logischer afsluiting van het interview kon er niet zijn. En het moge duidelijk zijn: de creativiteit en bijbehorende energie is volop aanwezig! Maar het algemene beeld dat creatievelingen zakelijk niet zo sterk zijn wordt volledig ontkracht door de Buren van de Brandweer. Net als Z! Accountants het cliché beeld dat accountants suf en stoffig zijn eigenhandig ontkracht. De match is misschien daarom ook wel zo sterk. Twee bedrijven die beiden heel serieus werken, maar ook heel duidelijk hun eigen weg kiezen. Dat belooft veel goeds voor de toekomst; daar durven wij ons handen voor in het vuur te steken!

Ook een vurige ondernemer die een ijzersterke accountant naast zich wil? Neem dan zeker eens contact met ons op via www.zaccountants.nl/contact of bel naar 0416 347585.

Nieuwsgierig naar de muziek van de mannen klik hier!