22 - 12 - 2020
Welkom 2021! Bepaal je doelen & plannen voor een succesvol nieuw jaar.

Over 2020 is alles inmiddels wel gezegd, dat willen we nu niet meer te veel doen. Zowel privé, als zakelijk kijken we reikhalzend uit naar wat er volgend jaar komen gaat. 2021 staat voor de deur en hoewel 1-1-2021 om 0.01 uur heus niet direct alles zal veranderen, kan het wel een symbolische start en nieuw begin zijn. En zoals het gezegde luidt; een goed begin is het halve werk. Zorg dus dat je je nieuwe jaar met je onderneming goed begint! Begin op tijd met het bepalen van je doelen, je plannen en je ambities en maak van 2021 nu alvast een geweldig jaar!

Verkrijg inzicht in je cijfers

First things first. Doelen bepalen voor je bedrijf is slim, maar ze moeten wel realistisch en haalbaar zijn. En om te bepalen wat haalbaar is, is het noodzakelijk dat je goed inzicht hebt in de cijfers van je onderneming. We bedoelen hier het volgende mee:

  • Inzicht in je maandelijkse kosten

Dit klinkt als een open deur, maar heb je volledig helder welke kosten je hebt? En moet je een stijging van die kosten verwachten, bijvoorbeeld omdat je extra personeel moet aannemen, of dat je leveranciers wellicht hun prijzen gaan verhogen?

  • Inzicht in je maandelijkse (verwachte) omzet

Hierbij is het ook belangrijk om naar omgevingsfactoren te kijken. Verwacht je bijvoorbeeld een groei in je verkoop, een afname, of blijft het naar verwachting gelijk? Heb je hier zelf veel invloed op, of heb je ook te maken met factoren waar je zelf juist geen invloed op hebt? Heb je dit ook voldoende ingecalculeerd in bijvoorbeeld je liquiditeitsbegroting?

  • Inzicht in je declarabele uren

Hard werken is prima, maar heb je in beeld hoeveel uren jij en jouw mensen maken? En hoeveel zijn er daarvan productief, ofwel declarabel bij jouw klant? Breng dat in beeld en krijg zo inzicht in je kostprijs per uur.

  • Verwachte investeringen.

Verwacht je in 2021 investeringen te moeten doen? In apparatuur, software, productielijnen, verbouwing van je pand, opleiding van je personeel, noem maar op. Breng ook die kosten in kaart, zodat je daar vooraf goed inzicht in hebt.

Het gaat dus ook om “softe” investeringen, die indirect van invloed zijn op je cijfers. Een voorbeeld: Een nieuw personeelslid aannemen kost niet alleen geld, maar vraagt ook een tijdsinvestering. Deze persoon moet ingewerkt worden (door een of meerdere andere collega’s) en is pas na een paar maanden volledig inzetbaar. Dit vraagt een tijdsinvestering van meerdere mensen, die ten koste kan gaan van je verwachte omzet.

Zorg dat je in alle bovenstaande punten voldoende inzicht hebt en stel een begroting op. Door dit vooraf goed in kaart te brengen heb je je cijfers up to date en het stelt het je in staat om sneller te schakelen wanneer dat nodig is.

Doelstellingen voor de korte en lange termijn

Heb je inzicht gekregen in je cijfers? Dan kun je nu aan de slag met je doelstellingen. Zorg dat ze SMART zijn; Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. En maak ook onderscheid in doelen op de korte, middellange en lange termijn. Stel doelen op die je dit jaar wilt bereiken en ga na waar je over 3 of 5 jaar wilt zijn. Breng ze allemaal in kaart en zorg dat ze op elkaar afgestemd zijn, zodat de korte termijn doelstellingen je helpen je (middel)lange termijn doelstellingen te realiseren. Voorbeelden van korte, middellange en lange termijn doelstellingen zijn bijvoorbeeld:

  • In 2021 wil ik mijn productaanbod uitbreiden met product X, wat aan het einde van het jaar voor 10% van de totaalomzet moet zorgen. (Vragen die je je dan moet stellen: Wat kost een introductie van dit nieuwe product, heb je ontwikkelingskosten, zijn er inkoopkosten, moet je extra personeel aannemen of personeel omscholen? Heb je financieel de ruimte om hierin te investeren?)
  • Over 2-3 jaar wil ik dat product X verantwoordelijk is voor 25% van de omzet. (Heb je hier extra personeel voor nodig, kan je in hetzelfde pand blijven zitten of is investeren in een groter pand nodig? Wat heeft dat voor gevolgen voor je financiële situatie? Moet je eventueel geld lenen of kan je dit zelf financieren?)
  • Over 5-10 jaar wil ik dat mijn volledige omzet gestegen is met 25%. (Is dit een realistische verwachting, zijn je korte en middellange termijn doelstelling scherp genoeg om dit haalbaar te maken?)

Failing to plan, is planning to fail: Ga gedegen aan de slag

Onze ervaring leert dat een goede planning en doelstellingen maken niet altijd eenvoudig is, maar wel voor een groot deel bepalend voor je succes. Zie je er tegenop om je hierin vast te bijten, wil je extra inzicht verkrijgen of heb je wellicht al wel je doelstellingen bepaald maar wil je de haalbaarheid ervan checken? Klop dan gerust eens bij ons aan. We hebben als geen ander zicht op je cijfers en denken heel graag met je mee.

 Nog wat laatste tips en uitsmijters

Toch nog even over 2020: Het was op zijn zachtst gezegd een vreemd jaar. Maar laat dat vooral niet bepalend zijn voor het komende jaar. Focus op de toekomst en ga ervoor om 2021 volledig in controle te zijn van je onderneming, je doelen en je plannen. Kruip niet in een slachtofferrol maar zet je schouders eronder en zoek mensen om je heen die dit ook doen. Dat doen wij ook! Het geeft energie om samen te werken met mensen die er vol voor gaan! Heb jij die energie ook? Geef ons dan zeker eens een belletje, dan gaan we samen voor een succesvol 2021!