08 - 10 - 2015
Begin altijd met "waarom?"

Heb jij jezelf dit wel eens afgevraagd:

Waarom is Apple zo innovatief? Jaar in jaar uit. Ook nu weer met hun Apple-watch. Voortdurend innovatiever dan hun concurrenten. Ook zij zijn maar gewoon een IT bedrijf, toch? Net als anderen hebben zij dezelfde toegangen. Ze maken gebruik van dezelfde media. Maar waarom dan toch Apple?

De Gouden cirkel

Simon Sinek creëerde een simpel model: De gouden cirkel. Hij heeft dit uitgebreid beschreven in zijn boek: "Begin met het waarom". Hij heeft het dus over de gouden cirkel. Daarmee geeft hij een verklaring voor de “Waarom”. Waarom sommige mensen zo inspireren en waarom sommige bedrijven zo succesvol en invloedrijk zijn. Waarom zij zoveel ambassadeurs, ‘believers’, mond-tot-mond reclame hebben.

Het model is zo simpel dat jij het op jouw bedrijf ook eenvoudig kunt toepassen.

De gouden cirkel kent 3 ringen.
1. de binnenste ring: -Waarom-
2. een middelste ring: -Hoe-
3. een buitenste ring: -Wat-

goudencirkel1

99% van de mensen past deze gouden cirkel, ondanks zijn eenvoud, toch verkeerd toe. Volgens Sinek van buiten naar binnen in plaats van binnen naar buiten. Sterker nog. Velen weten nog geen eens af van het bestaan van de binnenste ring: “Why”.

Sinek legt uit dat alle bedrijven weten “Wat ze doen". Sommige weten “Hoe ze het doen". Slechts enkele personen en bedrijven weten “Waarom ze doen wat ze doen". En bij “waarom” bedoelt hij niet de winst qua geld. Dat is een resultaat. Met “waarom” bedoelt hij wat is je doel, wat wil je bereiken voor je doelgroep, wat is je overtuiging, waar geloof je in.

Wat als Apple exact zou doen wat het gros doet?
Hoe zou dan hun marketing boodschap eruit zien?

Bekijk deze video van 3:24 – 4:36.


In het videovoorbeeld heb je kunnen zien wat als Apple zou communiceren van buiten naar binnen volgens de Gouden Cirkel. Ook heb je gezien hoe zij het werkelijk doen: Van binnen naar buiten. Groot verschil niet waar? En hoe communiceer jij?

People don’t buy WHAT you do, they buy WHY you do it

Dat klinkt vreemd. “Mensen kopen niet wat je doet, maar zij kopen bij jou om waarom jij het doet.” En dat klopt! Jij legt toch ook altijd uit wat je doet in plaats van waarom jij het doet?

Toch vind ik dat Simon hiermee een enorm sterk punt heeft. Ik geef toe. Ook bij mij viel het kwartje niet direct. Volgens mij gaat het namelijk niet om de wat of om jou, maar juist om de waarom.

Als jouw (potentiële) klanten begrijpen “waarom” jij die overtuiging hebt. Dan gaan zij er zelf ook sneller in geloven. En als iemand er in gelooft, ofwel dezelfde overtuiging deelt, gaat hij anderen om zich heen daarvan ook overtuigen. De beste reclame die je kunt hebben: mond-tot-mond.

Wat zijn jouw antwoorden op de “Waarom”, “Hoe en “Wat” van de gouden cirkel?

Stap 1. Noteer deze 3 antwoorden hieronder de blog

Stap 2. Deel deze 3 antwoorden vervolgens met je doelgroep en vraag of zij jouw “Waarom” begrijpen.

En belangrijker nog of zij geloven in jouw “Waarom”, want dan gaan zij het ook veel sneller doorvertellen. Dan pas gaan nieuwe klanten echt naar je toe komen, omdat zij worden overtuigd door jouw ‘believers’.

Ik kan best begrijpen dat het een lastige vraag is om antwoord te geven op de 3 bovenstaande oog waarschijnlijke simpele vragen.

Onze "waarom"

Uiteraard heb ik voor Zoutewelle Accountants ook geprobeerd het antwoord op deze vragen te formuleren:

“Wij geloven erin dat een ondernemer zijn onderneming beter laat renderen als hij optimaal gebruik maakt van de informatie die beschikbaar komt uit zijn boekhouding, een betrouwbare huisarts heeft die de vinger aan de pols houdt op het moment dat het misgaat en een coach die hem helpt om nog beter te worden".

"Hoe" doen wij dat: "We doen dit door de administrative zorg bij de ondernemer uit handen te nemen, periodiek financieel en fiscaal 'onderhoud'  uit te voeren, en hem vaak de spiegel voor te houden en coachen en stimuleren nog beter te worden".

"Wat": "We faciliteren online boekhouden, regelen de jaarstukken en belastingaangiften, optimaliseren het (fiscale) resultaat en spreken de ondernemer minimaal 4x per jaar".