27 - 11 - 2023
Z! Accountants X Eetbar De Stadt: een toekomst proof samenwerking

Een jaar na de opening van Eetbar De Stadt in Den Bosch kwamen ondernemers Roel en Jeroen direct voor grote uitdagingen te staan. Een niet nader te noemen virus testte hun ondernemerschap en vroeg een flink aanpassingsvermogen. Dat hun bedrijf nu, vier jaar en een beetje na de start, staat als een huis zegt veel over hoe ze dat gedaan hebben. Samen met Rowdy en Michel van Z! Accountants loodsten ze de horecazaak hier doorheen. En daar houdt de samenwerking niet op. De samenwerking startte namelijk al ver voor de oprichting van de horecaonderneming en gaat, als het aan beide partijen ligt, nog veel langer door. Rowdy, ondernemersadviseur bij Z! Accountants en Roel, mede-oprichter en mede-eigenaar van Eetbar De Stadt, vertellen er meer over!

Roel, kun je wat meer vertellen over jouw bedrijf Eetbar De Stadt. Is dit je eerste onderneming of kende je het klappen van de ondernemerszweep al wat?

Roel, nadat hij begint te lachen: “Ik had ooit wel een webshop, in hippe helmen voor Vespa rijders, maar ik weet niet of ik dat echt een onderneming wil noemen. De Stadt beschouw ik wel als mijn eerste echte bedrijf.”

Dat is wel een grote stap, van een webshop naar een eigen horecazaak?

Roel: “Ik heb altijd een bijbaan gehad in de horeca en dat vond ik super leuk werk om te doen. Wel was ik destijds nog van mening dat dat iets tijdelijks was en dat ik “een normale baan” moest zoeken. Die vond ik als accountmanager maar na een paar maanden kwam ik erachter dat dat echt niks voor mij is.”

En toen ben je niet alleen terug de horeca in gegaan, je bent gelijk je eigen horecazaak gestart. Dat is best een grote stap, kun je die toelichten?

Roel: “Haha ja ik wilde dus graag terug de horeca in, maar ik wilde ook de mogelijkheid hebben om te groeien en mijn eigen plannen uit te voeren. Dat gaat wat lastiger als je voor iemand werkt, dus zodra ik wist dat ik een eigen bedrijf wilde, zijn mijn compagnon Jeroen en ik gaan kijken naar geschikte locaties.”

Rowdy: “En uiteindelijk zou het nog even duren voordat je iets gevonden had toch?”

Roel: “Klopt, drie jaar zelfs, maar in die tijd heb ik ook gewerkt aan een plan voor de onderneming en heb ik voorbereidend werk gedaan. Ook Michel was die tijd al in beeld, die heeft ons ondersteund en geadviseerd vanaf het moment dat we panden gingen bezichtigen.”

Jullie kenden Michel dus al?

Roel: “Dat klopt, wij zijn met hem in contact gekomen via mijn compagnon Jeroen, die Michel getipt kreeg als accountant. Hij heeft ons van begin af aan geholpen met begrotingen, prognoses, advies over hoe we de investeringen gingen financieren en welke partijen we daarbij moesten betrekken. Dat kan je zelf echt niet zo goed als een accountant dat kan.”

Rowdy: “We zien regelmatig ondernemers die een bedrijf starten en dan komt er al zoveel op je bord terecht, het is dan fijn om in ieder geval antwoorden te hebben op financiële vraagstukken. Daar hoef je je als ondernemer dan in ieder geval geen zorgen om te maken. Je kunt je dan echt focussen op het ondernemen.”

Zijn die financiële vragen dan ook het lastigste aan het ondernemerschap? Of zijn er andere uitdagingen waar je tegenaan loopt?

Roel begint weer te lachen en vertelt: “Ik ben énorm chaotisch. En dat is goed voor de creativiteit en mijn dagelijkse werkzaamheden in de zaak. Ik ben altijd bezig en ga van hot naar her en dat past heel goed bij me. Alleen voor administratieve en financiële zaken is dat niet handig natuurlijk, dan ben ik zo blij dat Z! Accountants er voor mij is.”

Rowdy: “Een mooi voorbeeld hiervan is toen de overheid tijdens de Coronacrisis steunmaatregelen aankondigde waar bedrijven aanspraak op konden maken. Die aanvragen hebben wij toen voorbereid en we bewaakten de voortgang van de aanvragen. Zo bleek één aanvraag namelijk ook niet goed doorgekomen te zijn.”

Roel: “Dan is het als ondernemer zo fijn om te weten dat je op je accountant kan rekenen. Jullie kwamen ook direct bij aanvang van de lockdown met vragen bij mij; ga je andere inkomstenstromen generen, jullie bespraken de voors en tegens daarvan, wat de invloed op de brutomarge en winst zou zijn en de gevolgen voor de steunmaatregelen. Ik kan hardop zeggen dat we zonder die ondersteuning vanuit Z! Accountants die periode niet zo hadden kunnen doorstaan.”

Rowdy: “Voor ons was het ook super om jullie daarin te adviseren, je zag direct ook jullie ondernemersgeest naar boven komen. Het is echt een gezamenlijke inspanning geweest!”

Het is super fijn om je boekhouding zo goed geregeld te hebben, maar zorgt dat er niet voor dat je zelf zicht op de cijfers verliest Roel?

Roel: “Nee zeker niet, ik denk zelfs dat we daardoor juíst goed zicht hebben op de cijfers. Alles is goed georganiseerd en zoveel mogelijk gedigitaliseerd waardoor we elke dag kunnen zien hoe het bedrijf er voor staat.”

Rowdy: “Jeroen en Roel leveren alle stukken zelf bij ons aan en het is aan ons om de processen zo goed mogelijk in te richten. Zo hebben we bijvoorbeeld ook geregeld dat de correspondentie van leverancier Sligro automatisch wordt doorgestuurd naar ons, daar hoeven Roel en Jeroen dus geen extra werk meer voor te doen. Daarnaast hebben we een koppeling gemaakt met hun kassasysteem; voorheen importeerden we dat maandelijks handmatig. Door dat te automatiseren is er niet alleen een kleiner risico op fouten, het zorgt er daardoor ook voor dat we halverwege de maand al een goed idee hebben van hoe die gaat eindigen.”

Roel: “En we hebben ook regelmatig contact met Z! Accountants. Mieke, die voor ons een groot deel van de boekhouding doet, spreken we bijna wekelijks, het is heel fijn om zo’n vast aanspreekpunt te hebben. Daarnaast hebben we regelmatig contact met Rowdy over diverse (advies)vraagstukken en elk half jaar een afspraak waarbij we met hem dieper in de cijfers en de plannen duiken.

Rowdy: “Tijdens die halfjaarlijkse afspraak nemen we onder andere de tussentijdse cijfers door en vergelijking deze met de branchecijfers. Het is ook mooi om te zien dat we nu bij het punt komen dat we kunnen gaan finetunen en sturen op cijfers. Na vier jaar ondernemen staat er een stabiel bedrijf, en dat is zeker gezien de twee Coronajaren die ze meegemaakt hebben een enorme prestatie.”

De samenwerking loopt behoorlijk goed volgens mij. Is er nog iets wat jullie willen toevoegen aan dit interview?

Roel: “Wat ik zeker nog wil benadrukken is dat een accountant echt in elke fase van het ondernemerschap een meerwaarde heeft. Z! Accountants heeft zoveel zorgen weggenomen bij ons. In het begin door ons op weg te helpen, waardoor wij ons konden focussen op onze plannen, en nu door inzicht te geven waardoor we met een gerust gevoel de toekomst tegemoet gaan. Wat mij betreft is dit een samenwerking die nog jaren zo door mag gaan.”

Rowdy: “Ja dit zijn complimenten waar we uiteraard alleen maar heel blij mee zijn. Ik kan daar weinig anders aan toevoegen dan dat gevoel helemaal wederzijds is. Op naar een mooie, succesvolle samenwerking en toekomst!”

Op zoek naar een proactieve accountant die met je meedenkt? Vrijblijvend eens een keer kennis maken met Rowdy of een van de andere toppers bij Z! Accountants? Neem dan zeker contact met ons op!

Meer klantervaringen lezen of de medewerkers achter het Z! Accountants team leren kennen? Check de overige blogs op de website.