16 - 10 - 2024
Ondernemen met inzicht: het verhaal van Nummer Zestien en Z! Accountants

Met een achtergrond in de retail was het misschien een kwestie van tijd voor Robert Broeks zijn eigen onderneming startte. Dat gebeurde ook en vandaag de dag is hij maar liefst 4 winkels en 750 vierkante meter winkelruimte verder. Vanaf begin af aan is Michel betrokken geweest bij deze onderneming, en hoe dat er in de praktijk uitziet lees je hier!

Vertel: wie ben je en wat doe je Robert? Je zit tenslotte niet voor niets bij Z! Accountants  aan tafel.

Robert: “Ik ben Robert, oprichter en eigenaar van de Nummer Zestien kledingwinkels in Sprang Capelle, Son en Breugel en Bladel. Naast de fysieke winkels kun je bij Nummer Zestien ook online shoppen.”

De samenwerking met Z! Accountants als jouw accountant begon zoals vaker in Brabant; via-via. Kunnen jullie daar wat over vertellen?

Michel: “Ik zat op de basisschool bij Robert zijn zus in de klas en daar kende ik hem van.”

Robert: “En onze dochters zaten destijds bij elkaar op hockey, dus we spraken elkaar af en toe. Ik vertelde hem over mijn plannen voor Nummer Zestien en gaf aan dat ik een accountant zocht.”

Michel: “En dat was eigenlijk het begin van de samenwerking. Een hele fijne samenwerking; Robert is echt een bonk energie en heeft een enorme positieve mindset. Zijn jarenlange ervaring in de retail maakt hem een succesvolle ondernemer. Hij zit nooit stil en is altijd bezig met het bedenken van manieren om zijn winkels zo succesvol mogelijk te maken. Hij laat zich ook niet snel uit het veld slaan, hij pakt door, ook als het niet helemaal loopt zoals in eerste instantie gepland.”

Kun je daar een voorbeeld van geven hoe dat zich uit in de onderneming?

Michel: “Een goed voorbeeld is de tijd dat Robert erover dacht om 10 landelijke filialen van winkelketen Big L over te nemen. We rekenden alles door en schreven een plan, maar uiteindelijk ging het niet door. Dat is op dat moment een teleurstelling en moet je even terug naar de basis om te kijken hoe je vanuit daar verder gaat.”

Robert: “Vervolgens brak 2020 aan en nam ik Nummer Zestien over, 6 weken voor Corona uitbrak. Dat had natuurlijk niemand zien aankomen.”

Michel: “Dat waren taaie jaren voor elke ondernemer, maar je hebt het heel goed doorstaan.”

Robert: “Klopt, ik heb die tijd vooral gekeken naar wat wél kon, via online shoppen en social media bijvoorbeeld. Ik had een enorme voorraad aan kleding dus ik heb die online laten zien, bijvoorbeeld in online modeshows, waardoor mensen alsnog konden shoppen. Op die manier draaide ik toch wat omzet.”

En hoe betrek je Z! Accountants in jouw groeimomenten Robert?

Robert: “Een mooi voorbeeld is toen ik met het idee om een winkel in Son en Breugel over te nemen bij Michel kwam.”

Michel: “Waarop mijn eerste reactie was ‘moet je dat wel doen, ga je dan niet te hard’? Maar Robert ging achter de cijfers aan van die winkel en overlegde die aan mij. Toen moest ik mijn mening bijstellen.”

Robert: “Ik heb graag goed inzicht en stuur op data. De service en kwaliteit in onze winkels moet gewoon goed zijn, maar ik heb ook graag inzicht in de cijfers. Wat verkoopt goed, welke doelgroep koopt wat, waar komen zij vandaan; ik wil zoveel mogelijk informatie hebben zodat ik daar goed op kan sturen.”

En dat inzicht heb je in alle winkels?

Robert: “Inmiddels wel, maar toen ik die winkel in Son en Breugel overnam was dat wel even anders. Die zaak bestond al 30 jaar en het echtpaar dat de winkel had, had geen inzicht in die data. Zij wilden de winkel simpelweg verkopen en ik had daar wel interesse in.”

Hoe gaat zo’n koop dan? Als je niet alle inzichten hebt? Hoe geef je dan advies Michel?

Michel: “Ja, we hadden uiteraard wel wat gegevens; de omzet, kosten en de marges. Op basis van die gegevens zijn we gaan rekenen. En Robert kende de winkel en had op dat moment al goed lopende winkels, dus dat samen gaf ons voldoende vertrouwen om verder te gaan met de overname.”

Dan moet je elkaar wel een beetje kennen dus, om in te schatten of een ondernemer zo’n zaak na overname succesvol kan houden. Spreken jullie elkaar regelmatig?

Michel: “Ja we spreken elkaar meerdere keren per jaar, om de strategische lijnen te bepalen en goed overzicht te houden met wat er speelt.”

Robert: “Dat klopt, we overleggen dan en bekijken de bedrijfsplannen in het grotere geheel. De dagelijkse financiële zaken doet mijn vrouw met name, die heeft wat vaker contact met de toppers van Z! Accountants.”

En wat is het plan voor de toekomst? Nog meer winkels?

Robert: “Nee, het is goed zo. Vier winkels en een online shop is genoeg, het is best een rollercoaster geweest er mag wat rust in de tent komen.”

Michel: “Het is tijd om te consolideren en de kansen in de huidige winkels benutten.”

Robert: “Daar sluit ik me helemaal bij aan.”

Ambitieuze ondernemers: neem contact op

Meer weten over Z! Accountants, het team of de ontwikkelingen binnen het bedrijf? Volg Z! op LinkedIn en lees meer op https://www.zaccountants.nl/blog/.