Vandaag ben ik weer begonnen met het ondernemersproject "BizWorld". Dit project is opgezet door de Stichting Jong Ondernemen en heeft tot doel kinderen op de basisschool kennis te laten maken met het Ondernemen. In 4 dagdelen (4 ochtenden) maken ze kennis met alle facetten die bij het voeren van een eigen bedrijf komen kijken.
Ze moeten namelijk in een spelvorm hun eigen bedrijf opzetten, vanaf begin af aan. Ze ontdekken zo de basisbeginselen van het bedrijfsleven, ondernemerschap en de economie. Tijdens dit project ontwikkelen ze bovendien waardevolle vaardigheden op het gebied van rekenen en taal. Zo leren ze bijvoorbeeld omgaan met (fictief) geld. Daarnaast leren kinderen met BizWorld meer over zichzelf, de wereld, samenwerken, communicatie, kritisch denken en presenteren. Ontzettend belangrijke vaardigheden die ze toch maar in hun schoolbagage meenemen. Zeker nuttig voor de toekomst ook; de trend van zelfstandig werken zie je immers toch steeds meer.
De voorbereidingsdag start met het moeten solliciteren naar een functie. Dit gaat officieel en je ziet dan meteen de verschillende karaktereigenschappen van de kinderen terugkomen. De een wil beslist algemeen directeur zijn omdat hij 'dingen' goed kan regelen, de ander wil liever directeur productie of ontwerp zijn. Lekker creatief en niet zo op de voorgrond. Grappig, ieder zijn of haar eigen keuze, maar allemaal tevreden na afloop. Verder worden er groepen gemaakt en bedenken ze een bedrijfsnaam.
Elke onderneming bestaat uit een groepje van zes leerlingen. Hoewel elke leerling een eigen directeursfunctie met bijbehorende verantwoordelijkheden heeft, is samenwerking binnen het team essentieel. Tijdens het project maakt elke groep zelf keuzes. Ondertussen krijgen de leerlingen te maken met allerlei zaken die deze keuzes kunnen beïnvloeden. En misschien wel het belangrijkste: elke keuze heeft andere consequenties. Zo maken de leerlingen kennis met écht ondernemen.
Dag 1: ontwerpdag
Vandaag gaat het project echt van start! De leerlingen richten hun bedrijf op, presenteren hun bedrijf aan een investeerder om aan startkapitaal te komen en maken een prototype van hun product.
Dag 2: productiedag
De Productiedag heeft een praktisch programma, dat in het teken staat van het maken van het bedachte product. De leerlingen produceren hun product, maken verpakkingen en berekenen een verkoopprijs.
Dag 3: marketingdag
Marketing staat deze dag centraal, de bedrijven gaan hun eigen reclamecampagne ontwikkelen om hun bedrijf en product te promoten. Vandaag komen logo's, slogans, posters en flyers aan de orde en bedenken de leerlingen een reclamespotje (in de vorm van een toneelstukje) als voorbereiding op de verkoopdag.
Dag 4: verkoopdag en financiële afsluiting
Dit is alweer de laatste dag van BizWorld. En voor de leerlingen misschien wel de spannendste. Vandaag staat namelijk helemaal in het teken van de productverkoop en de behaalde resultaten. Nu krijgen ze antwoord op de vraag: is ons bedrijf een succes geworden?
Uiteraard sluiten we het project af met een hapje en een drankje. De overwinning moet gevierd worden uiteraard!
Wat ik er zelf aan heb? Vooral plezier!! Het is zo fantastisch om die kinderen enthousiast te maken voor het ondernemersleven! Het plezier, de leergierigheid en het mooie vertrouwen wat ze in mij hebben als hun voorbeeld. Onbetaalbaar!!
Als het aan mij ligt, doe ik dit nog jaren.