Computerschermen die steeds meer op de meters in een cockpit lijken. Of talloze grafieken met doorklikmogelijkheden en eindeloze tabellen met cijfers. Management dashboards zijn er in vele soorten en maten om bedrijven te voorzien van stuurinformatie. Het geeft een breed overzicht, zorgt voor voldoende aandacht voor bijzonderheden en voorziet in zinvolle achtergrondinformatie over het wel en wee van je bedrijf.
Dat is natuurlijk heel handig en beter dan die stoffige papieren jaarrekening die dikwijls maanden na afloop van een jaar eindelijk door je accountant op tafel gelegd wordt.
Je bedrijf in klokjes, grafieken en lijnen. Dat is handig, hoor ik je denken. En dat is het zeker, mits een management dashboard op een slimme manier is ingericht en wordt gebruikt. De grote valkuil van dergelijke overzichtssystemen is de stortvloed aan informatie die er vaak in staat. Het is goed om stil te staan bij het feit dat niet alles in je bedrijf hoeft te worden uitgedrukt in waarden en statistieken. Ten eerste omdat veel processen en activiteiten zich daar helemaal niet voor lenen en een totaal verkeerd beeld opleveren als je dit wel probeert uit te drukken in een getal. Ten tweede omdat te veel informatie juist zorgt voor een gebrek aan overzicht. Door een overvloed aan waarden en statistieken verdwijnt de focus. Breng daarom eerst goed in kaart welke stuurinformatie nu écht essentieel is. En alleen dat laat je weergeven in je management dashboard.
Een management dashboard is een krachtige tool als je het ziet als een middel en niet als een doel op zich. De effectiviteit ligt in de ondersteuning die het biedt om problemen snel te signaleren zodat je die vervolgens kunt oplossen.
Overigens, de boekhouding is uiteraard geheel te automatiseren. Begin met een cloudpakket, bijvoorbeeld Exact Online. Zorg dat je daarin je verkoopfacturen maakt en uiteraard per e-mail verstuurt aan je klant. Vervolgens zorg je voor een scan en herken oplossing voor je inkoopfacturen. Dit stukje software herkent automatisch 95% van je inkomende facturen, doet een boekingsvoorstel en verwerkt op de achtergrond het voorstel na jouw goedkeuring in je boekhoudpakket. De bank koppel je uiteraard ook, zodat je dagelijks de mutaties verwerkt hebt. Tot slot, zorg voor je maandelijkse controles, afschrijvingen, lonen etc. En daarna het belangrijkste: zorg dat je de juiste management informatie uit je boekhoudpakket tovert en online op je management dashboard gepresenteerd krijgt!
Graag helpen wij je hierbij!