Ze is al 15 jaar werkzaam in de HR. Maar de naam van het beestje is zo’n beetje het enige wat in die jaren niet veranderd is. In al die jaren dat Shirley Zoutewelle, HR Adviseur bij Z! Accountants, werkzaam is in dit vakgebied is het enorm veranderd. In dit artikel gaan we specifiek in op de arbeidsvoorwaarden. We kijken naar veranderingen, wat vinden werknemers vandaag de dag belangrijk en wat kan Z! Accountants voor je betekenen als je hiermee aan de slag gaat.
Eerst terug naar de basis, want wat zijn arbeidsvoorwaarden precies? Arbeidsvoorwaarden zijn voorwaarden waarover werkgever en werknemer overeenstemming bereiken wanneer de werknemer in dienst treedt. Primaire arbeidsvoorwaarden zijn voorwaarden als het salaris, verlofdagen en verlofregelingen, maar ook vakantiegeld en de werktijden. Daarnaast zijn er secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder bijvoorbeeld een eventuele 13e maand, een reiskostenvergoeding, pensioenregeling en opleidingsmogelijkheden behoren.
En hoewel bovenstaande voor iedereen grotendeels wel bekend is, is het een heel ander verhaal wanneer je hier voor het eerst als ondernemer mee aan de slag moet. Wanneer je bijvoorbeeld voor het eerst iemand aanneemt, of wanneer je bedrijf groeit. Zoals Shirley het zelf zegt: “Je gaat van de verliefdheidsfase naar de relatiefase. Hoe blij of misschien wel opgelucht je ook bent als je je eerste werknemer in dienst neemt, je moet wel rationeel blijven nadenken. Heb je je arbeidsvoorwaarden niet goed opgesteld, loop je risico als werkgever, zeker wanneer je net je eerste personeel hebt aangenomen. Wat doe je bijvoorbeeld bij verzuim? Het is misschien voor de ondernemer niet het leukste om zich mee bezig te houden, maar absoluut noodzakelijk.”
Als HR Adviseur kent Shirley als geen ander het klappen van deze zweep. En in haar rol mocht ze dan ook meerdere bedrijven en ondernemers ondersteunen bij het opzetten van goed HR beleid en daar onder vallende arbeidsvoorwaarden. Zoals bijvoorbeeld bij een werkgever, die in een aantal jaar uitgroeide van 5 medewerkers tot nu 250 en waar voor (te) lange tijd niets op het gebied van HR geregeld was. De afdelingsmanagers deden wat ze konden, maar beleid was er niet. Shirley werd ingeschakeld, om dat beleid vorm te geven. Ze maakte een personeelshandboek, startte een beoordelingscyclus en bracht de werkzaamheden in kaart, zodat die, na beëindiging van haar opdracht, opgepakt konden worden door een inmiddels in dienst genomen HR Adviseur.
Dit is een van de voorbeelden van werkzaamheden die ze als HR Adviseur mocht doen. Wanneer ik vraag naar de ontwikkelingen door de jaren heen en wat zij verwacht voor de toekomst antwoordt ze het volgende: “Ten eerste zie je een enorme ontwikkeling op het gebied van digitalisering. Alles is online en zeker bij de nieuwe generatie werknemers kun je niet aankomen met papieren documenten. Daarnaast zie ik door de jaren heen ook een verschuiving in wat belangrijke arbeidsvoorwaarden worden gevonden door medewerkers. Waar vroeger salaris en een goede pensioenregeling het allerbelangrijkste waren, zie je nu een verschuiving naar andere voorwaarden zoals thuiswerkmogelijkheden, flexibiliteit in bijvoorbeeld te werken uren en de mogelijkheid om mee te denken. Als werkgever moet je hier proactief op inspelen als je deze medewerkers aan je wilt binden. Dat vergt een andere aanpak van je HR beleid en een andere manier van denken. Je kan aan die wensen tegemoet komen met maatwerk in je arbeidsvoorwaarden, een voorbeeld zou zijn elke medewerker een persoonlijk budget te geven. De ene kan dit inzetten voor zijn persoonlijke ontwikkeling d.m.v. een opleiding, de ander zet het in om een sabbatical te nemen en een wereldreis te maken.”
Dat er veel veranderd is in de jaren moge duidelijk zijn. Een sabbatical was pak hem beet 20 jaar geleden niet eens een algemeen bekend woord en de degelijke pensioenregeling van toen haalt de gemiddelde 25 plusser echt niet over om bij jou in dienst te blijven. Shirley verwacht naast deze veranderende secundaire voorwaarden nog een verandering, namelijk de bewegingsvrijheid die werkgevers en werknemers nu hebben. En stiekem hoopt ze daar zelfs ook een beetje op. Ze geeft als voorbeeld de werknemer van rond de 50 met ontzettend veel werkervaring en kennis die geen baan kan vinden. Vanwege zijn (of haar) leeftijd wordt die nu niet snel aangenomen. Door flexibelere wet- en regelgeving verwacht zij dat bedrijven deze krachten eerder de kans zullen geven zich te bewijzen binnen een organisatie.
Er is veel veranderd en er zal veel blijven veranderen. Voor de ondernemer die zijn eerste personeel aanneemt tot aan de werkgever die honderden mensen in dienst heeft. Wat niet verandert is het doel wat Shirley altijd voor ogen houdt; het behouden, binden en boeien van werknemers. En daarvoor zet ze met liefde steeds een andere pet op. Of ze nu werkzaam is een hiërarchisch bedrijf of werkzaam is een informele organisatie. De passie en de energie om overal het beste beleid op te stellen is overal hetzelfde!
Meer weten over de mogelijkheden om HR advies te krijgen over je beleid of arbeidsvoorwaarden? Bel of mail ons eens, we gaan graag met je in gesprek!