Fortnite bestaat 1 jaar. En heeft nu al een omzet van $ 1 miljard! gerealiseerd. En hoe!
Fortnite is ontzettend populair bij de gamende jeugd. Vraag je zoon maar eens of hij het speelt: 99% dat het een dikke yes is. Het spel is feitelijk een eenvoudig shooter, zoals ik die in mijn jeugd ook al deed op de Commodore 64. Tot zover niets anders, de grap is dat het gratis is! En dat inspireert mij als accountant en ondernemer juist.
Gratis en dus voor iedereen speelbaar, met een gameconsole zoals de Playstation 4. De omzet wordt niet gerealiseerd met aankopen, maar met upgrades gedurende het spel.
De jeugd is blijkbaar bereid om tijdens het spel aankopen te doen om zo het gamen voor hen aantrekkelijk te maken.
Vandaag, woensdag 25 juli 2018, is het exact een jaar geleden dat ontwikkelaar Epic Games het schietspel lanceerde. Bij de lancering vroeg Epic $40 voor het spel, maar de rage barstte pas los in september, toen de battle royale-modus van het spel gratis beschikbaar kwam. Zonder de barrière van de aankoopprijs konden spelers online tegen al hun vrienden spelen. De mogelijkheid om in het spel met een creditcard extra's te kopen, zoals ludieke outfits ('skins') en onderscheidende danspasjes, deden de rest.
YouTuber Roy Beszelsen stopte met zijn studie en maakte zijn werk met het spelen van Fortnite. Hij zegt het volgende over Fortnite: “Het succes valt wel te verklaren. Je gaat eigenlijk samen met je vrienden op pad en probeert dan te overleven op het eiland. Tussendoor gebeuren er constant grappige dingen." En dat maakt dat geen enkel potje hetzelfde is, zegt Roy. "Bij veel games speel je uiteindelijk het verhaaltje uit. Bij Fortnite niet. Dat kun je op zo veel verschillende manieren spelen."
"Je kunt bijvoorbeeld heel serieus spelen, maar ook heel erg gaan kloten. Andere spelers naaien of dansjes doen bijvoorbeeld." En dat dansje is bij voetbalfans ondertussen wel bekend. Feyenoord speler en voormalig Utrecht speler Yassin Ayoub vierde zijn doelpunt tegen Vitesse met een Fortnite-dansje.
En daarin schuilt de kern van het (financiële) succes voor producent Epic Games: het spel is gratis, maar de skins dus niet. En de jongeren willen juist de blits maken met de nieuwste skins.
Epic maakte afgelopen week bekend dat Fortnite door de omzetgrens van $1 mrd is gegaan. Vorige maand zei de ontwikkelaar 125 miljoen geregistreerde gebruikers te hebben, die dus gemiddeld $8 besteden aan danspasjes en skins. 'Wat Fortnite heel knap heeft gedaan is mensen laten betalen voor upgrades die puur cosmetisch zijn', zegt Paul Hanraets van game-uitgever Good Shepherd Entertainment, die spelontwikkelaars aan investeerders helpt. 'Ze helpen je niet om het spel te winnen.'
Gaming as a service is het verdienmodel wat Epic Games hanteert. Het spel is gratis en er wordt verdiend met allerhande upgrades die je kunt kopen. Deze upgrades zijn dermate leuk, grappig en bijzonder dat de gamer ze wel ‘moet’ kopen om er bij te horen. Om zijn vrienden te jaloers te kunnen maken en lol te maken tijdens het gamen uiteraard.
Epic genereert dus een voortdurende inkomstenstroom, in plaats van alleen inkomsten door de verkoop van het spel zelf. Ze werken zelfs met seizoenen van ongeveer 12 maanden, waarbij ieder seizoen zijn eigen upgrades heeft die niet in andere seizoenen te koop zijn.
Ondernemen betekent ook dat je je regelmatig je eigen verdienmodel tegen het licht moet houden. Bij ons in de accountancy-branche is dat fenomeen ook gaande. We werken met vaste prijzen voor het vaste werk zoals aangiften, administratie en jaarrekeningen. Nog wel. Maar het zou best kunnen dat dat gratis gaat worden. Want daar maak je immers de blits niet mee bij de MKB Ondernemer. Die wil zijn accountant graag betalen, maar wel voor toegevoegde waarde. Zaken en advies waar hij iets aan heeft. Hem geld oplevert of een zorg wegneemt. En ziedaar: het nieuwe verdienmodel voor ons accountants.
Ook jouw verdienmodel, beste MKB Ondernemer, moet tegen het licht gehouden worden. Het zal niet altijd stand houden namelijk. Ook al is het prima denk je, maar is het dat ook over 5 jaar nog?
Verdiep je eens in de tactiek van Epic die ze bij Fortnite hanteert. Gegarandeerd een eye-opener!
Meer weten? Of eens sparren over je verdienmodel? Neem contact met me op op 06-51461484 of met ons kantoor Zoutewelle Accountants te Kaatsheuvel: 0416-347585 of via e-mail: info@zaccountants.nl
Michel Zoutewelle