In dit laatste deel ga ik in op de mogelijkheden om je risico op een oninbare vordering in te perken door factoring, rechtsbijstand of een kredietverzekering.
Met factoring worden je facturen voorgefinancierd. Heb je een groot debiteurenbestand en grote bedragen uitstaan, dan dreigt een liquiditeitstekort. Een factoringmaatschappij is - uiteraard onder bepaalde voorwaarden - bereid je vorderingen over te nemen. De factoringmaatschappij betaalt je een voorschot op de uitstaande facturen. Ze vraagt daar een bepaald percentage van het aan je bedrijf uitbetaalde bedrag voor terug. Let op, is een prijzige oplossing.
Ondernemen is niet zonder risico. Je hebt een flinke strop als een klant blijvend in gebreke blijft met zijn betaling. Je kunt je hier tegentegen verzekeren bij een aantal kredietverzekeraars. Je dient de kredietverzekeraar te melden als je debiteur niet betaalt. Blijft je klant ondanks een herinneringsbrief en aanmaning in gebreke, dan verzorgt de kredietverzekeraar de incasso. Je hebt schade als je klant in surseance van betaling verkeert of failliet wordt verklaard. Is de factuur zes maanden na vervaldatum nog steeds niet betaalt, dan krijg je eveneens een schade-uitkering. Let op: niet elke debiteur wordt door de kredietverzekeraar geaccepteerd. De verzekeraar checkt namelijk zelf ook de kredietwaardigheid van je klant. Daarnaast is vaak of een maximum bedrag verzekerd of een maximaal percentage van je vordering.
Veel ondernemers spelen liever op zeker. Juridische gevechten behoren niet tot de normale activiteiten van een ondernemer. Maar soms is een conflict niet te voorkomen en gaan partijen naar de rechtszaal. De rechtsbijstandverzekering voor bedrijven helpt je in geval van juridische conflicten. In eerste instantie gaat het dan om telefonisch advies van de verzekeraar. Bij ingewikkelde zaken waar bezwaarschriften, verdediging in de rechtszaal en rechterlijke uitspraken een rol gaan spelen, nemen de juristen van de verzekeraar je het werk uit handen. Vaak zorgen zij ook voor de afwikkeling van alle procedures. Daarbij dienen zij uiteraard regelmatig met jou te overleggen.
In 4 blogs heb ik je wat verteld over adequaat debiteurenbeheer. Als laatste nog een keer de beste tips & tricks, gewoon uit de praktijk, meteen toepasbaar: