Soms heb je van die gesprekken of interviews waar je niet alleen geïnteresseerd bent omdat je een goed artikel voor je opdrachtgever wilt schrijven. Soms zijn er mensen die je, zo ontdek je tijdens de afspraak, zelf ook ontzettend interessant vindt. Een tijdje terug had ik zo’n afspraak, die ik op verzoek van Michel Zoutewelle van Z! Accountants samen met hem en ondernemer Kamiel van Riel had. Wat volgde was een gesprek van ongeveer 1,5 uur. Ongeveer, want de exacte tijd verloren we tijdens het gesprek al snel uit het oog. Hieronder volgt het verslag van het gesprek dat ik had met beide heren. Over ondernemerschap, steeds weer iets nieuws uitvinden en het belang van de juiste mensen om je heen verzamelen.
Het is lichtelijk chaotisch wanneer ik binnenloop in The Fire Station. Deze BBQ Experience winkel is gevuld met klanten en de mannen die duidelijk de medewerkers zijn lopen de benen onder hun lijf vandaan. Na een vriendelijke begroeting door Kamiel zelf, die ik herken van mijn research, neemt Michel mij mee verder naar het kantoor van Kamiel. Door de glazen ramen kan ik de drukte op een afstand nog goed volgen.
Mijn koffie is al op, wanneer Kamiel zich verontschuldigend voor de vertraging aanschuift. Mijn openingszin, die ik bij het doen van mijn vooronderzoek al direct paraat had (“want, hoe runt iemand in hemelsnaam zoveel succesvolle concepten?! Zes (!), zag ik bij het bekijken van zijn LinkedIn profiel!”) is aanleiding tot een open gesprek.
Kamiel: “Ja mijn LinkedIn profiel klopt niet helemaal meer, het zijn er inmiddels acht en er komt ook nog een negende (écht een heel tof idee!) aan.”
Ik corrigeer het aantal dat ik opgeschreven had in mijn aantekeningen en ga verder met waar ik hiervoor ben: het verhaal opschrijven voor Michel Zoutewelle van Z! Accountants, die met Kamiel samenwerkt. Ook voor hen is dit een unieke samenwerking, één opdrachtgever, een holding, meerdere BV’s, meerdere panden en ook nog eens mensen in dienst in verschillende ondernemingen. En 1 gedreven ondernemer die nog lang niet klaar is met ontwikkelen en groeien!
Kamiel: “Nee, ik werkte eerst samen met een boekhouder die de boekhouding voor mij deed. Ik ben gestart met ondernemen toen ik 35 was, nadat ik eerst ontzettend veel geleerd en gedaan had in loondienst. Van begin af aan wilde ik de administratie uitbesteden, daar ligt mijn kracht en passie niet, die stop ik als ondernemer liever in mijn bedrijven. Helaas is dat met mijn eerste boekhouder niet helemaal goed verlopen, er was te weinig inzicht in mijn cijfers en, zonder op de details in te gaan, zijn er wat zaken verkeerd gegaan. Toen ik daar achter kwam, ben ik op zoek gegaan naar een echte accountant. Ik heb vervolgens 3 partijen uitgenodigd, waarbij de keuze uiteindelijk op Z! Accountants is gevallen. Het was geen makkelijke klus toen zij voor ons aan de slag gingen. Er was geen structuur, geen overzicht en alles gebeurde nog op papier. Dat was het eerste waar ik vanaf wilde!”
Michel Zoutewelle: “Het klopt dat het geen makkelijke start is geweest. Wanneer je de administratie en financiële situatie van, toen nog, zes bedrijven in kaart moet brengen, wanneer dat jarenlang niet goed gedaan is, is dat op zijn zachtst gezegd een uitdaging te noemen. Maar wel een uitdaging die we graag aangingen. Ook voor ons was dit een case die ons dwong extra goed na te denken en te kijken hoe we dit voor Kamiel gingen organiseren. Zijn wensen waren duidelijk: Altijd en overal inzicht kunnen hebben in de financiën en er tegelijkertijd zo weinig mogelijk omkijken naar hebben. Met die twee vereisten in gedachten zijn we aan de slag gegaan en hebben we de boekhouding opgezet.”
Kamiel: “Voorheen ging ik letterlijk en heel cliché met een kratje facturen richting mijn boekhouder.”
Michel: “Dat werd voor ons dus de eerste logische stap: de boekhouding digitaliseren. Toen we startten met werken voor Kamiel hadden we dan ook behoorlijk intensief contact. We wilden er zeker van zijn dat nu alles gelijk goed ingericht werd en dat we alle problemen vanuit het verleden opgelost hadden. We wilden met een schone lei beginnen en dat is gelukt!
Michel: ”Dat klopt, alles wordt nu geregeld in WeFact en Exact Online. WeFact voor de facturatie en de inkoop- en kostenfacturen, Exact Online voor de gehele financiële administratie. Daarnaast hebben we in WeFact en ExactOnline samen met Kamiel allerlei koppelingen gemaakt met zijn webshops, betaalproviders en kassasystemen. Van alle verschillende bedrijven van Kamiel wordt alles nu op dezelfde manier georganiseerd. Via een app kan hij zelf continu inzien wat de status is van de financiële situatie.”
Kamiel: “Dat geeft mij ontzettend veel rust! Althans, “rust”, dat woord ken ik niet, ik ben steeds bezig met het uitwerken van ideeën en het verbeteren van mijn bedrijven, maar doordat ik weet dat aan de administratieve en financiële kant alles goed zit kan ik me daar goed op focussen. Wat mij betreft is dat ook een van de belangrijkste aspecten van het ondernemerschap die je ook helpen te groeien, de juiste mensen om je heen verzamelen zodat jij kunt doen wat je het liefste en beste doet. En die juiste mensen heb ik gevonden in Michel en zijn collega’s.”
Michel en Kamiel beamen tegelijkertijd dat dat zo is.
Michel: “De samenwerking verloopt soepel, maar er speelt altijd wel iets bij Kamiel. Een nieuw idee, een nieuw bedrijf, een extra werknemer, een nieuw pand en ga zo maar door. Voor ons is Kamiel daardoor wel echt een droomklant: hij legt de lat hoog voor zichzelf, maar ook voor anderen om hem heen. Dat houdt ons scherp en dat maakt het ook echt wel een van de leukere samenwerkingen die we hebben.”
Kamiel: “Waarom ik klant blijf bij Z! Accountants: de deur staat altijd open bij Michel en bij het hele kantoor van Z! Accountants. Als ik bel ben ik geen nummer, ze kennen me echt, ze helpen me (snel), zijn eerlijk en daarnaast altijd met een lach. Misschien is dat laatste wel het allerbelangrijkste voor mij…want zeg nou zelf als je samenwerkt zonder plezier is het toch minder fijn. Michel staat me vaak bij om complexe vraagstukken te tackelen of mijn onzekerheid op financieel vlak weg te nemen als ik weer eens een idee heb. Kortom een echte partner en veel meer dan alleen maar een bedrijf dat de cijfertjes op een rijtje zet".
Aan het einde van het gesprek krijg ik nog een rondleiding door The Fire Station, de winkel van Kamiel. Hij vertelt van alles over de ruimte, zowel binnen als buiten, zijn producten, hij laat het kantoor van Two Step Web & Marketing zien, terwijl hij ondertussen weer nieuwe ideeën bedenkt. Het is me duidelijk dat deze man niet stil zit. Hij beschikt over een unieke combinatie van creatief denken én gewoon doen. Van slimme aanpakken bedenken en kansen zien waar anderen die niet zien. Groeien en genieten van het werk heeft hij tot een kunst verheven. En terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat dit exact is wat de overeenkomst is met Z! Accountants. Ook hen heb ik de afgelopen jaren leren kennen als gedreven enthousiastelingen. Met een passie voor hun vak hebben ze het grootste plezier in wat ze dagelijks doen voor hun klanten. Hun boekhouding optimaliseren, de administratie uit handen nemen en weloverwogen financieel advies geven.
Klinkt bovenstaande je totaal niet bekend in de oren en beschouw je je financiële administratie nog steeds als iets vervelends? Het kan dus écht anders! Bel of mail voor een vrijblijvende kennismaking met een van onze accountants!
Blog geschreven door Daniëlle Bom van Daan I Copy&Content