03 - 12 - 2020
Groeien als ondernemers, zakenpartners en goede bekenden: Het kan!

Samenwerken met goede bekenden geen goed idee? Dat hoeft zeker niet zo te zijn! Dat bewijzen Mark Janssen, eigenaar van Gall & Gall Janssen in Etten-Leur en Richard van den Broek, mede-eigenaar van Z! Accountants wel. Hun jarenlange samenwerking bewijst dat het heel goed mogelijk is om zowel privé als zakelijk een relatie te hebben. Samen de ene dag een biertje doen en de andere dag werken aan je onderneming? Het kan!

Het is een zomerse najaarsdag wanneer ik beide heren spreek, in de winkel van Mark. Er zijn slechtere locaties te verzinnen voor een vrijdagmiddagafspraak! En ook de sfeer zit er goed in merk ik wanneer ik de winkel inloop. Ik ken op dit moment nog niet de achtergrond van de samenwerking en ben alleen gewapend met een heleboel vragen op de afspraak gekomen. Ik ben benieuwd!

Dit moet nu al een van de meest gezellige afspraken zijn waar ik ooit bij aangeschoven ben! Volgens mij kennen jullie elkaar goed, of heb ik dat mis?

R: Dat klopt, we kennen elkaar al best lang!

M: Sinds ergens halverwege de jaren 90 zelfs, toen we bij elkaar op school zaten.

R: We komen allebei uit Etten-Leur, hebben een gezamenlijke hobby die NAC heet, houden allebei van goed, bourgondisch genieten, dus dat schept een band. We kenden elkaar al jaren voordat we gingen samenwerken.

Die samenwerking is dus pas later ontstaan, hoe ging dat in zijn werk?

M: Klopt, die is begonnen toen ik 3 jaar geleden deze Gall & Gall winkel in Etten-Leur overnam. Het ondernemen was volledig nieuw voor mij en ik nam de winkel over van iemand anders. De winkel liep toen niet geweldig en ik kreeg dus ook te maken met de (soms zwakke) fundamenten die al gelegd waren, dat maakte het nog een stuk uitdagender. In plaats van dat je zelf van begin af aan je eigen koers bepaalt en de mensen kiest met wie je wilt samenwerken, moet je eerst aan de slag met wat er al is. Daar hoorde ook een accountant bij, die met de vorige eigenaar samenwerkte. Dat beviel op zich prima, alleen miste ik het persoonlijk contact. Het hebben van iemand met wie je kunt sparren en die je zakelijk helpt groeien en verbeteren.

R: En dat is juist een rol die ik heel graag op me neem! De link was dus zo gelegd en een jaar nadat Mark de winkel had overgenomen besloten we de samenwerking aan te gaan.

En hoe bevalt dat tot dusver?

M: Ontzettend goed!

R: Ja ook ik kan niet anders zeggen dan dat die samenwerking goed bevalt. Mark is een natuurtalent waar het op ondernemen aankomt, dus dat maakt het voor mij als accountant des te leuker om hem te ondersteunen en met hem mee te denken.

Wat houdt dat concreet in? Doen jullie alleen de boekhouding of gaat de samenwerking verder dan dat?

M: Die gaat zeker verder dan dat, dat is ook wat ik zocht in een accountant.

R: Ik ben begonnen met het doorvoeren van een automatiseringsslag. Alles kon een stuk moderner en sneller, wat direct een tijdsbesparing oplevert. Dus daar focusten we ons als eerst op, voordat we verder doorpakten. Toen dat afgerond was, is Shirley (HR Adviseur bij Z! Accountants) nog een keer op locatie gweest om e.e.a. uit te leggen.

M: Klopt! Ik begon namelijk direct met een zondagkracht in de winkel en na een aantal maanden startte mijn tweede werknemer al. Ik had echter geen flauw benul van CAO en salariëring, ik was ontzettend blij dat Shirley mij hierover kon adviseren.

R: Om dit nog even wat verder toe te lichten: Het personeelsbeheer (urenregistratie, contractinformatie, vakantie-uren etc.) wordt nu bijgehouden in de app Nmbrs, die weer gekoppeld is aan Exact, waarin wij de boekhouding organiseren. Doordat alles goed met elkaar praat heb je altijd een goed overzicht en direct inzicht in je cijfers. Zowel je financiële cijfers, als bijvoorbeeld de uren van je personeel. Een must voor elke ondernemer die personeel in dienst heeft.

Het klinkt alsof je een stevige basis hebt liggen voor je bedrijf, Mark! Zijn er ook nog andere gebieden waarop je advies hebt ingewonnen bij Richard?

M: Jazeker! En het mooie is dat ik niet altijd zelf advies inwin, maar dat Richard mij ongevraagd, maar zeer welkom advies geeft!

Op welk gebied was dat dan?

M: Ik ben gestart als eenmanszaak, maar al snel werd het fiscaal slimmer om een BV op te richten. Dat zijn zaken waar je als beginnende ondernemer niet snel zelf aan zult denken. Ik was dus blij dat Richard mij hierover adviseerde en het project begeleidde om dit allemaal goed te regelen.

R: Ik vind ook dat ook echt de verantwoordelijkheid van een accountant. Ik ben er niet alleen om de cijfers in orde te maken, ik wil dat mijn klanten groeien, het beste uit zichzelf halen en kansen pakken waar die er zijn.

M: Ja dat waardeer ik ook enorm aan onze samenwerking.

R: En dit jaar hebben we ook heel concreet kunnen helpen tijdens de Coronacrisis. Eerst ging bijvoorbeeld het hele land op slot, maar net voor dat moment had Mark iemand aangenomen voor in de winkel. Wij hebben hem kunnen adviseren hoe hij dat het beste aan kon pakken met betrekking tot het contract. Dat zijn spannende dingen voor een ondernemer en wij zorgden er toen voor dat er een goede oplossing kwam voor hem en de werknemer.

Dat is dapper, om toch iemand aan te nemen tijdens zo’n crisismoment!

M: Enerzijds wel, anderzijds niet. Mijn winkel is met de jaren beter gaan lopen en dat doe ik zeker niet in mijn eentje. Mijn team (inmiddels bestaande uit 5 personen) is daarvoor onmisbaar. En ik had er dan ook alle vertrouwen dat mijn nieuwe kracht nét zo waardevol kon zijn als de rest.

En dat dat zo is, merk ik gedurende het hele gesprek. Het belletje van de winkel klinkt voortdurend ten teken dat de bezoekers in en uit lopen. Corona Proof uiteraard, op afstand en mét een mondmasker. Een van de medewerkers houdt het na een korte pauze weer voor gezien, tot protest van Mark. “Je mag gerust wat langer pauze houden hoor jongen!”

De jongen schudt zijn hoofd, hij wil weer verder, zijn dienst is nog niet zo lang begonnen en wil graag weer terug de winkel in.

Als je het mij vraagt is dat een teken hoe het hoort te gaan binnen een bedrijf. Een werknemer die graag voor zijn werkgever werkt en de werkgever, de ondernemer die graag alles goed geregeld heeft voor zijn bedrijf én voor zijn mensen. En die daarbij goed gebruik maakt van de mogelijkheden die er zijn. En een van die mogelijkheden komt in de vorm van Z! Accountants. Accountants, HR adviseurs én vooral ook mensen die je oprecht verder helpen.